منبع كويلي سازآب منبع كويلي سازآب .

منبع كويلي سازآب

منبع كويل دار

منبع كويل دار عمودي:

همانطور كه در شكل مشاهده مي شود آب گرم كننده از بويلر وارد كويل حرارتي شده و پس از تبادل حرارت با آب مخزن، از كويل به سمت بويلر خارج مي شود. يكي از نكات مثبت منابع كويل دار اين است كه هميشه ميزان مشخصي آبگرم ذخيره وجود خواهد داشت.

در صورت عدم مصرف آبگرم، آبگرم موجود در لوله ها به مخزن برگشت داده شده تا ضمن جلوگيري از سرد شدن آب موجود در لوله ها، هميشه آبگرم براي مصرف كننده آماده باشد. (در صورت عدم تعبيه خط برگشت آبگرم مصرفي، زماني كه مصرف كننده نياز به آبگرم دارد به علت سرد شدن آب موجود در لوله ها، لازم است كل اين آب تخليه شده تا آب گرم به مصرف كننده برسد كه اين موضوع موجب اتلاف آب و زمان خواهد شد.)

در منابع كويل دار دو پارامتر حجم منبع و ميزان تبادل حرارت كويل، از اهميت بالايي برخوردار است. به طور كلي بايد حجم منبع به درستي محاسبه گردد تا بسته به ميزان و نوع مصرف هميشه آبگرم بهداشتي كافي در دسترس باشد. در برخي از موارد مصرف آبگرم يكنواخت نيست و در برخي از ساعت شبانه روز مصرف بالا بوده و در برخي از مواقع نيز مصرف پايين مي باشد. در اين مواقع كه تقاضا براي آبگرم يكنواخت نمي باشد از  منبع كويل دار  با حجم مخزن بيشتري استفاده مي شود تا آب مورد نياز در ساعات پيك مصرف موجود باشد. در برخي از مواقع نيز مصرف يكنواخت است ولي دبي آبگرم مصرفي مورد نياز بالاست. در اين موارد بايد ظرفيت حرارتي كويل بالا باشد تا بتواند حرارت لازم جهت گرمايش دبي آبگرم مصرفي مورد نياز را تامين نمايد. در اين مواقع با افزايش سطح كويل، ظرفيت حرارتي افزايش مي يابد.

منابع كويلي عمودي و افقي:

منابع كويلي از نطر نوع ساخت و بسته به محدوديت هاي محل نصب منبع و فضاي در دسترس موتورخانه، در دو حالت افقي و عمودي (ايستاده) ساخته مي شوند. از نظر كارآيي و استفاده تفاوت چنداني بين منابع افقي و عمودي وجود ندارد ولي امروزه استفاده از منابع عمودي به دليل اشغال كمتر سطح، مرسوم تر است.

منابع كويل دار تك كويل و دو كويل:

منابع كويل دار معمولا به صورت تك كويل ساخته شده ولي در برخي مواقع به صورت دو كويل نيز توليد مي گردد. منابع كويل دار با دو هدف زير به صورت دو كويل توليد مي گردند:

۱- در صورت استفاده از سيستم گرمايش خورشيدي كه در اين حالت يكي از كويل ها به سيستم خورشيدي متصل شده و كويل دوم به ديگ متصل مي گردد. در صورتي كه پنل هاي خورشيدي از طريق كويل اول نتوانند دماي آبگرم مصرفي را به دماي مورد نياز برسانند از طريق كويل دوم كه به بويلر متصل است آبگرم مصرفي با دماي مورد نياز تامين مي گردد.

۲-در منابع كويل دار با ظرفيت بالا در صورتي كه منبع به صورت تك كويل ساخته شود، كويل از نظر ابعاد بزرگ و از نظر وزن سنگين مي گردد كه اين موضوع عمليات سرويس و نگهداري و اسيد شويي كويل را با مشكل مواجه مي نمايد. بنابراين با ساخت منبع به صورت دو يا حتي سه كويل سهولت سرويس و نگهداري فراهم مي گردد.

منابع كويل دار از نظر جنس مخزن:

منابع كويل دار معمولا از دو جنس ورق گالوانيزه گرم و يا ورق فولادي سياه ساخته مي شوند. در صورت استفاده از ورق فولادي سياه، به منظور افزايش طول عمر منبع و جلوگيري از بروز زنگ  زدگي و خوردگي، لازم است ابتدا سطوح داخلي منبع سندبلاست شده و سپس با سه لايه رنگ اپوكسي بهداشتي پوشش داده شود.

منابع كويل دار از نظر جنس و فرم كويل

كويل منابع كويل دار به دليل انتقال حرارت بالا معمولا از جنس مس توليد مي گردد. (در مواردي كه به طور مثال آب مصرفي خورنده بوده يا جنس بدنه منبع استنلس استيل مي باشد از كويل استنلس استيل نيز استفاده مي گردد.)

كويل منابع كويلي معمولا به فرم U شكل توليد شده كه امكان سرويس و رسوب زدايي را به سهولت فراهم مي نمايد. يكي ديگر از فرم هاي كويل، اسپيرال بوده كه يك لوله مارپيچ از جنس فولاد يا استنلس استيل در داخل منبع قرار مي گيرد. به جز پروژه ها و موارد خاص، به دليل عدم امكان سرويس و رسوب زدايي كويل و حتي تعويض كويل در صورت بروز مشكل در آن ، استفاده از منابع كويل دار اسپيرال توصيه نمي گردد.

منابع كويل دار از نظر نوع سيال گرم كننده:

منابع كويل دار از نظر نوع سيال گرم كننده به دو نوع آب به آب و بخار به آب تقسيم مي گردند. در صورتي كه آبگرم مصرفي توسط آبگرم بويلر گرم شود به آن آب به آب و در صورتي كه آبگرم مصرفي توسط بخار گرم شود به آن بخار به آب مي گويند. از منابع كويل دار بخار به آب معمولا در پروژه هاي صنعتي يا بيمارستاني كه جهت ساير مصارف ديگ بخار موجود مي باشد استفاده مي گردد.

مقايسه منابع كويل دار و مبدل هاي صفحه اي، مزايا و معايب:

مبدل هاي صفحه اي از تعداد زيادي صفحه در كنار هم ساخته شده اند. با جريان يافتن آب گرم كننده بويلر و آب سرد مصرفي در درون صفحات، تبادل حرارت غيرمستقيم صورت گرفته و دماي آبگرم مصرفي افزايش مي يابد. همانطور كه مشخص است مبدل هاي صفحه اي آب گرم را بصورت لحظه اي تامين مي كنند و يكي از عمده ترين تفاوت هاي  منبع كويلي  و مبدل صفحه اي همين نكته است كه در منابع كويل­دار بسته به حجم مخزن هميشه مقدار مشخصي آبگرم موجود است و در صورت قطعي برق يا گاز و يا بروز خرابي ها و اشكالات احتمالي، با توجه به عايق بودن جداره منبع، آبگرم ذخيره تا مدتي موجود خواهد بود ولي مبدل صفحه اي توانايي ذخيره آبگرم را ندارد.

همان طور كه ذكر شد مبدل صفحه اي به هيچ عنوان ذخيره آبگرم نداشته و با قطع برق يا گاز يا خرابي موتورخانه به سرعت آبگرم نيز قطع مي شود. به خصوص در مكان هايي كه ميزان مصرف آبگرم در زمان هايي داراي پيك مصرف مي باشد استفاده از مبدل صفحه اي به دليل نداشتن ذخيره آبگرم و بروز نوسان در دماي آبگرم مصرفي، توصيه نمي گردد.

مبدل هاي صفحه اي به دليل فاصله كم صفحات در مدت زمان كوتاهي رسوب گرفته و اين رسوب باعث كاهش راندمان و جريان مبدل شده و مبدل نياز به اسيد شويي خواهد داشت


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ مهر ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۳۹:۵۳ توسط:سازآب موضوع: نظرات (0)